9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 76.-77. Sayfa Cevapları
6-“İlahi” adlı metindeki “Ben yanaram dün ü günü”, “Aşkun zencirini üzem” ve “Gün geçtikçe artar odum” ifadelerini anlam ve gerçeklik bakımından inceleyiniz. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Şair Allah sevgisini, Allah'tan ayrı olmanın acısını,Allah'a kavuşma arzusunu mecazlı bir dille ve yer yer imgelere başvurarak anlatmış, duygularını od(ateş) zincir, yanmak gibi ifadelerle somutlaştırmaya çalışmıştır.www.edebiyatfatihi.net (ŞİMDİ EDEBİYAT ÇOK NET :)
7-Yunus Emre’nin hayat hikâyesiyle şiirlerinde işlediği düşünce ve duyguları arasında nasıl bir ilişki kuruyorsunuz? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Yunus Emre tam anlamıyla ALLAH aşkıyla yanıp tutuşan büyük bir mutasavvıftır.Hacı Bektaşi Veli’nin yönlendirmesiyle Tapduk Emre’nin tekkesine girmiştir. Onun öğrencisi olmuştur. O tekkede dünyevi birtakım arzu ve isteklerinden kurtulmuş ve sadece Allah’a ulaşma arzusuyla ibadet etmiştir. edebiyatfatihi.net şimdi edebiyat çok net Böylece de tasavvuf düşüncesinin etkin olarak öğretildiği bu tekkede nefsinin isteklerinden kurtulmuştur. Tabii ki yaşadığı bu hayat ve dünya görüşü şiirlerine yansımıştır.
8-“İlahi” adIı metin ile 69. sayfada yer alan “Cenge Giderken” adlı metni aynı ses tonuyla okumak mı yoksa şiirlerdeki ahenk ve anlam ilişkisine dikkat ederek okumak mı daha etkili olur? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Vurgu ve tonlama şiirin temasına göre değişir. Yani kahramanlık temalı bir şiir ile lirik bir tarza sahip olan ilahiler aynı ses tonuyla okunamaz.
Etkinlik: Ahmet Yesevi ve Eşrefoğlu Rumî’nin şiirleri ile Yunus Emre’nin şiirlerinde ortak kelime ve kavramları tespit ediniz. Bu kelime ve kavramlar şiirlerde hangi düşüncelerin ifadesinde bir araç olarak kullanılmışlardır? Benzer düşüncelerden hareketle şiirlerin Türk şiir geleneğindeki yerini belirleyiniz.
‘’Aşkın odu, âşıklar, Aşk zincirin’’ ifadeleri kullanılan ortak ifadelerdir .Bu ifadeler tasavvuf düşüncesinin ifadesinde kullanılan ifadelerdir. Bu şiirler edebiyatımızın halk şiiri geleneğinin tekke -tasavvuf şiiri geleneğine bağlıdır.
9-Yukarıdaki 4. metinde şairin vurguladığı dünya görüşünü yorumlayınız.
İlim sahibi olmanın önemine değinmektedir. İnsanın ancak ilim sahibi olursa ilahi hakikate
ulaşabileceğini anlatmaya çalışmaktadır.
SAYFA 77
10-Bâkî’nin “Gazel”inin son beytindeki düşüncelerden hareketle şiire hâkim olan zihniyeti sözlü olarak ifade ediniz.
Son beyitte malın mülkün geçici olduğu asıl zenginliğin öldükten sonra söylediği güzel sözlerle anılmak olduğu anlatılmaktadır.Baki dönemindeki şekilci, meselelerin ve bu arada dinin iç yüzünü kavramaktan uzak kişi dönemindeki kişileri eleştirmektedir.Ayrıca şiirin Divan edebiyatı geleneğini yansıtan beyitlerle kurulması,aruz ölçüsüyle, Arapça ve Farsça kelimelerle yüklü imgeli,sanatlı bir dille ve gazel nazım biçimiyle yazılması dönemin sanat anlayışını yansıtmaktadır.
11- Gazel” adlı metni ahenk ve yapı unsurları bakımından inceleyiniz. Ulaştığınız sonuçları aşağıdaki tabloya yazınız.
Ahenk Unsurları
| |
Ölçü
|
ARUZ
|
Uyak
|
âd: zengin uyak (uzun harflerin iki ses kabul edildiğini unutmayınız)
|
Redif
|
"umuz" sesleri
|
Sese dayalı edebî sanatlar
|
ALİTERASYON(D) VE ASONASLAR(A-E)
|
Yapı Unsurları
| |
Nazım birimi
|
beyit
|
Nazım birimi sayısı
| |
Uyak şeması
|
aa/ba/ca/da/ea/fa
|
Tema
|
dünyanın geçiciliği
|
12-Gazeldeki bilmediğiniz kelimelerin altını çiziniz. Kelimelerin anlamlarını bilmemenizin sebeplerini açıklayınız.
Fermân-ı aşka cân ile var inkiyâdumuz Bu kelimeler Arapça ve Farça olduğundan anlamlarını bilmiyoruz.
Hükm-i kazâya zerre kadar yok inâdumuz
Baş eğmezüz edânîye dünyâ-yı dûn içün
Allaha’dur tevekkülümüz i’timâdumuz
Biz müttekâ-yı zerkeş-i câha tayanmazuz
Hakk’un kemâl-i lütfunadır istinâdumuz
Zühd ü salâha eylemezüz ilticâ hele
Tutdı egerçi âlem-i kevni fesâdumuz
Meyden safâ-yı bâtın-ı humdur garaz hemân
Erbâb-ı zâhir anlayamazlar murâdumuz
Minnet Hudâ’ya devlet-i dünyâ fenâ bulur
Bâkî kalur sahife-i âlemde adumuz
13-Yukarıdaki 5. metnin sizde uyandırdığı duyguları, şiirin günümüz Türkçesine aktarılmış açıklamasını da dikkate alarak yorumlayınız. Şairin şiire yüklediği anlamların dışında şiirden yeni anlamlar çıkarmaya çalışınız. Ulaştığınız bu anlamları sözlü olarak ifade ediniz.
Şair şekilci ve meselelerin iç yüzünü kavramaktan uzak kişileri eleştirmektedir.
14-“İlahi” adlı metin ile 5. metinlerden birini ezberlemek isteseydiniz hangi şiiri tercih ederdiniz? Yaptığınız tercihte şiirleri anlamanızın etkisinin olup olmadığını sözlü olarak ifade ediniz.İlahi metnini tercih ederdik.Çünkü anlaşılması kolay olduğundan ezberlemesi de kolaylaşacaktır.Arapça ve Farsça kelime sayısı ilahilerde yok denecek kadar azdır.
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 163.-164.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 161.-162.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 151.-159.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 148.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 141.-148.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 135.-140.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 127.-132.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 111.-123.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 87.-89.-90.-91.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 83.-86. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 79.-81. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 76.-77. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 73.-74. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 72. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 66.-71 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 61.-65 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 56.-59 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 52.-54. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 50.-51 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 47.-49 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 45.-46 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 44.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 43.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 37.- 38.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 33.- 34.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 32.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 27.-31. Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 26. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 24.-25. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 22.-23. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 19-21 Arası
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 18
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 16 -17
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 14 -15
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 10 -13
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.
0 yorum
LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ