9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 111.-123.Sayfa Arası Cevapları
TÜM SINIFLARA AİT DERS ve ÇALIŞMA KİTAPLARI CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ










1.  “Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkim Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerden hareketle eserlerin yazıldığı devrin sosyal ve kültürel yapısı ile ilgili özelIikleri beIirleyiniz. Eser­ler yazıldıkları dönemin sosyal yapısından ve kültürel özelliklerinden nasıl etkilenmiştir? Açıkla­yınız.

.
2-“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerde­ki yanlış Batılılaşma anlayışı ile ilgili benzerlikleri belirleyerek aşağıda boş bırakılan yere yazınız. Yazarların benzer yaklaşımlarda bulunmalarının sebepleri neler olabilir?Açıklayınız.
          

1.Etkinlik:“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı me­tinleri yapı, tema, dil ve anlatım bakımından karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları maddeler hâlin­de tahtaya yazınız.


3-Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinleri ya­zılış tarihlerine göre sıralayarak yazarların bu metinleri  kaIeme alırken kendinden önceki metin­lerden etkilenip etkilenmediklerini belirlemeye çalışınız. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Fatih-Harbiye:1931                               
Araba Sevdası:1889
Felâtun Bey ile Râkım Efendi:1875
Şık :1889
      Araba Sevdası ve Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanları Tanzimat döneminde yazılan romanlardır.Dolayısıyla bu romanlar yanlış batılılaşmayı işleyen romanlardandır.Fatih –Harbiye  cumhuriyetin ilk  yıllarında yazılmış romanlardandır.Dolayısıyla söz konusu Tanzimat dönemi romanlarından etkilenmiştir yargısı ileri sürülebilir.
4-Felâtun Bey ile Râkım Efendi” romanından alınan parçada “supe - sopa” “kafeole - ko­vala, karyola “kelimelerinin söyleyiş benzerliğinden yararlanılarak kurgulanan diyaloglar vardır. Türk edebiyatında hangi edebî türde benzer kullanımlara rastlanmaktadır? Bu durumu gelenek­le ilişkilendiriniz.
  Burada yanlış anlaşılmalarla kurulan bir diyolog vardır.Bu diyaloglara da daha çok tiyatro türünde rastlanılabilir.Çünkü  modern tiyatro geleneğinde ve geleneksel tiyatromuzda(Karagöz,orta oyunu,meddah) bu tür diyaloglara rastalanabilir.


5-Türk edebiyatında yanlış Batılılaşmayı eleştirme geleneği ne zaman başlamıştır? Ahmet Mit­hat Efendi, Recaizâde Mahmut Ekrem ve Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın söz konusu geleneğin oluş­masındaki yeri nedir? Açıklayınız.
   Ahmet Mithat ve R.Mahmut Ekrem gibi isimler Tanzimat dönemi edebiyatının yanlış batılılaşmayı konu edinen romanlarını yazan bu durumu eleştiren ilk sanatçılarındandırlar.Dolayısıyla geleneği başlatan isimler bu isimlerdir.

2-Etkinlik: Metinlerde modernleşmeyi yanlış anlamış, yozlaşmış tipler yer almaktadır. Günümü­zün sosyal olayları içerisinde siz de düşünce ve davranış biçimlerini yerdiğiniz tipleri konu alan kı­sa bir yazı kaleme alınız.
    Milli kültürünü reddeden batının sadece giyim kuşam kısacası yaşam tarzını benimseyen kişiler günümüzde de karşımıza çıkabilir.Bu kişiler için yüzyılların birikimi olan kültürel özellikler ve gelenek reddedilmelidir.Bu da bizi biz yapan değerleri ortadan kaldırmaktadır.B değerler hiç şüphesiz kültürel değerlerdir.Kültürel değerlerin kaybolması milletin de kaybolmasınıberaberindegetirebilir.Kültürümüze,dilimize,geleneklerimizesahipçıkmalı,batının teknolojisinden faydalanmalı yaşam tarzını körü körüne benimsememeliyiz.

1.  Okuduğunuz roman parçalarından yola çıkarak Merakî Efendi, Bihruz Bey, Şatırzade ve Ne­riman’ın kişilik yapılarını belirleyiniz. Belirlediğiniz özellikleri aşağıdaki tabloda boş bırakılan yer­lere yazınız. Bu kahramanların birbirlerine benzeyen yönlerini sözlü olarak ifade ediniz.
Merakî Efendi
Alafrangalık özentisi olan biridir.Fransızca konuşmaktan hoşlanan yanlış batılılaşan bir tiptir.
Bihruz Bey
Lüks arabasıyla mesire yerlerinde gezen babasından kalan mirası bitirip tüketen çalıştığı daireye arada bir uğrayan garsonlarla bile yarım yamalak Fransızcasıyla konuşmaya çalışan bir şahsiyettir.
Şatırzade
Lüks terzilere gitmeye parası olmayan lakin tenha yerlerde dükkanı olan terzilerin başına bela olan giyim kuşam meraklısı birid
ir.Dış görünüşe inanılmaz önem vermektedir.
Neriman
Zamanla gelenekten uzaklaşan giyim kuşamını yaşam tarzını değiştiren bir şahsiyettir.Gitgide Fatih’teki yaşamından uzaklaşmış Beyoğlu sularında gezintilere başlamış,tanıştığı Macit de onun bu yaşamını destekleyen bir hayat tarzına sahip bir gençtir.


z.








SAYFA 123

1.  Deniz kıyısında uzun süre yaşamamış bir kişinin “Gülen Ada” hikâyesini yazıp yazamayaca­ğını tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Deniz kıyısında uzun süre yaşamış biri birtakım izlenimlere sahip olabilir.Denizle ilgili diğer insanlardan farklı duygulara sahip olması gerekebilir fakat bunları kaleme aktarmak çok farklı bir iştir.Bunun için edebi bir altyapıdan söz edebiliriz.Bir birikim yani edebi bir altyapıya sahip olmak gerekir.www.edebiyatfatihi.net
2-Okuduğunuz hikâyenin geçtiği coğrafyayı beIirlemeye çaIışınız. Bu coğrafyanın yazarla il­gisini kurunuz.www.edebiyatfatihi.net
Manzara niteliği yüksek bir yerde geçiyor denilebilir.Hikayenin yazarı olan Halikarnas Balıkçısı yani Cevat Şakir KABAAĞAÇLI bir Bodrum aşığıdır.Dolayısıyla Bodrum manzaralarından yola çıkmış olabilir.



3-“Gülen Ada” adIı metinde HaIikarnas BaIıkçısı’nın hayatı ile ilgili ne gibi izler bulunduğunu sözlü olarak ifade ediniz.www.edebiyatfatihi.net
 Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaçlı Bodrum’da ikamet etmiş deniz aşığı bir sanatçıdır.Denizle sahille ilgili farklı durum ve olgular onun eserlerinde bol bol karşımıza çıkmaktadır.Bu hikayede de onun izleri karşımıza çıkmaktadır.

1.  Etkinlik: Metinde, yazarın adayı canIı bir varIık gibi düşünmesini nasıl karşılıyorsunuz? Bu durumu örneklendiren cümlelerin altlarını çiziniz. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Yazar teşhis sanatından faydalanıp canlı bir anlatımla karşımıza çıkmak istemiştir diyebiliriz.www.edebiyatfatihi.net
SÖZ KONUSU İFADELERDEN BAZILARI: Ada, gelin kuşağının kavisiyle sanki Davut’un üzerine eğilmiş gülümsüyordu.
Gündüz, gülüş gülüşe gelmişlerdi.www.edebiyatfatihi.net

4-Bir eserin yazarı hakkında bilgi sahibi olmamız eseri daha iyi anIamamıza nasıl yardımcı olur? Sözlü olarak ifade ediniz.www.edebiyatfatihi.net
  Çünkü bir eser yazarından derin izler taşır.Onun yaşantısının,zihniyetinin izleri eserde yer alır.Bunları bilir isek eseri daha iyi yorumlar ve eserin iletisini daha iyi anlarız.
1.  Etkinlik: “Ergenekon Destanı”, “Aşk Mektupları” ve “Eskici Dükkânı” adlı metinleri yapı, te­ma, dil ve anIatım bakımından karşılaştırarak metinler arasındaki benzerlikleri aşağıdaki tabIo­ya yazınız.
edebiyatfatihi.net
YAPI
TEMA
DİL VE ANLATIM
ERGENEKON DESTANI
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur.
KAHRAMANLIK
Anlaşılır bir dil vardır.
AŞK MEKTUPLARI
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur
AŞK VE HİLE
Anlaşılır bir dil vardır
ESKİCİ DÜKKANI
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur
MÜCADELE RUHU
Anlaşılır bir dil vardır

ekoyay edebiyat 9.sınıf ile ilgili görsel sonucu
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.

, ,

0 yorum

LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ

d. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Popüler Yayınlar