9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 111.-123.Sayfa Arası Cevapları
1. “Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkim Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerden hareketle eserlerin yazıldığı devrin sosyal ve kültürel yapısı ile ilgili özelIikleri beIirleyiniz. Eserler yazıldıkları dönemin sosyal yapısından ve kültürel özelliklerinden nasıl etkilenmiştir? Açıklayınız.
.
2-“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerdeki yanlış Batılılaşma anlayışı ile ilgili benzerlikleri belirleyerek aşağıda boş bırakılan yere yazınız. Yazarların benzer yaklaşımlarda bulunmalarının sebepleri neler olabilir?Açıklayınız.
1.Etkinlik:“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinleri yapı, tema, dil ve anlatım bakımından karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
3-Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinleri yazılış tarihlerine göre sıralayarak yazarların bu metinleri kaIeme alırken kendinden önceki metinlerden etkilenip etkilenmediklerini belirlemeye çalışınız. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Fatih-Harbiye:1931
Araba Sevdası:1889
Felâtun Bey ile Râkım Efendi:1875
Şık :1889
Araba Sevdası ve Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanları Tanzimat döneminde yazılan romanlardır.Dolayısıyla bu romanlar yanlış batılılaşmayı işleyen romanlardandır.Fatih –Harbiye cumhuriyetin ilk yıllarında yazılmış romanlardandır.Dolayısıyla söz konusu Tanzimat dönemi romanlarından etkilenmiştir yargısı ileri sürülebilir.
4-Felâtun Bey ile Râkım Efendi” romanından alınan parçada “supe - sopa” “kafeole - kovala, karyola “kelimelerinin söyleyiş benzerliğinden yararlanılarak kurgulanan diyaloglar vardır. Türk edebiyatında hangi edebî türde benzer kullanımlara rastlanmaktadır? Bu durumu gelenekle ilişkilendiriniz.
Burada yanlış anlaşılmalarla kurulan bir diyolog vardır.Bu diyaloglara da daha çok tiyatro türünde rastlanılabilir.Çünkü modern tiyatro geleneğinde ve geleneksel tiyatromuzda(Karagöz,orta oyunu,meddah) bu tür diyaloglara rastalanabilir.
5-Türk edebiyatında yanlış Batılılaşmayı eleştirme geleneği ne zaman başlamıştır? Ahmet Mithat Efendi, Recaizâde Mahmut Ekrem ve Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın söz konusu geleneğin oluşmasındaki yeri nedir? Açıklayınız.
Ahmet Mithat ve R.Mahmut Ekrem gibi isimler Tanzimat dönemi edebiyatının yanlış batılılaşmayı konu edinen romanlarını yazan bu durumu eleştiren ilk sanatçılarındandırlar.Dolayısıyla geleneği başlatan isimler bu isimlerdir.
2-Etkinlik: Metinlerde modernleşmeyi yanlış anlamış, yozlaşmış tipler yer almaktadır. Günümüzün sosyal olayları içerisinde siz de düşünce ve davranış biçimlerini yerdiğiniz tipleri konu alan kısa bir yazı kaleme alınız.
Milli kültürünü reddeden batının sadece giyim kuşam kısacası yaşam tarzını benimseyen kişiler günümüzde de karşımıza çıkabilir.Bu kişiler için yüzyılların birikimi olan kültürel özellikler ve gelenek reddedilmelidir.Bu da bizi biz yapan değerleri ortadan kaldırmaktadır.B değerler hiç şüphesiz kültürel değerlerdir.Kültürel değerlerin kaybolması milletin de kaybolmasınıberaberindegetirebilir.Kültürümüze,dilimize,geleneklerimizesahipçıkmalı,batının teknolojisinden faydalanmalı yaşam tarzını körü körüne benimsememeliyiz.
1. Okuduğunuz roman parçalarından yola çıkarak Merakî Efendi, Bihruz Bey, Şatırzade ve Neriman’ın kişilik yapılarını belirleyiniz. Belirlediğiniz özellikleri aşağıdaki tabloda boş bırakılan yerlere yazınız. Bu kahramanların birbirlerine benzeyen yönlerini sözlü olarak ifade ediniz.
Merakî Efendi
|
Alafrangalık özentisi olan biridir.Fransızca konuşmaktan hoşlanan yanlış batılılaşan bir tiptir.
|
Bihruz Bey
|
Lüks arabasıyla mesire yerlerinde gezen babasından kalan mirası bitirip tüketen çalıştığı daireye arada bir uğrayan garsonlarla bile yarım yamalak Fransızcasıyla konuşmaya çalışan bir şahsiyettir.
|
Şatırzade
|
Lüks terzilere gitmeye parası olmayan lakin tenha yerlerde dükkanı olan terzilerin başına bela olan giyim kuşam meraklısı birid
ir.Dış görünüşe inanılmaz önem vermektedir.
|
Neriman
|
Zamanla gelenekten uzaklaşan giyim kuşamını yaşam tarzını değiştiren bir şahsiyettir.Gitgide Fatih’teki yaşamından uzaklaşmış Beyoğlu sularında gezintilere başlamış,tanıştığı Macit de onun bu yaşamını destekleyen bir hayat tarzına sahip bir gençtir.
|
z.
SAYFA 123
1. Deniz kıyısında uzun süre yaşamamış bir kişinin “Gülen Ada” hikâyesini yazıp yazamayacağını tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Deniz kıyısında uzun süre yaşamış biri birtakım izlenimlere sahip olabilir.Denizle ilgili diğer insanlardan farklı duygulara sahip olması gerekebilir fakat bunları kaleme aktarmak çok farklı bir iştir.Bunun için edebi bir altyapıdan söz edebiliriz.Bir birikim yani edebi bir altyapıya sahip olmak gerekir.www.edebiyatfatihi.net
2-Okuduğunuz hikâyenin geçtiği coğrafyayı beIirlemeye çaIışınız. Bu coğrafyanın yazarla ilgisini kurunuz. www.edebiyatfatihi.net
Manzara niteliği yüksek bir yerde geçiyor denilebilir.Hikayenin yazarı olan Halikarnas Balıkçısı yani Cevat Şakir KABAAĞAÇLI bir Bodrum aşığıdır.Dolayısıyla Bodrum manzaralarından yola çıkmış olabilir.
3-“Gülen Ada” adIı metinde HaIikarnas BaIıkçısı’nın hayatı ile ilgili ne gibi izler bulunduğunu sözlü olarak ifade ediniz.www.edebiyatfatihi.net
Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaçlı Bodrum’da ikamet etmiş deniz aşığı bir sanatçıdır.Denizle sahille ilgili farklı durum ve olgular onun eserlerinde bol bol karşımıza çıkmaktadır.Bu hikayede de onun izleri karşımıza çıkmaktadır.
1. Etkinlik: Metinde, yazarın adayı canIı bir varIık gibi düşünmesini nasıl karşılıyorsunuz? Bu durumu örneklendiren cümlelerin altlarını çiziniz. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Yazar teşhis sanatından faydalanıp canlı bir anlatımla karşımıza çıkmak istemiştir diyebiliriz. www.edebiyatfatihi.net
SÖZ KONUSU İFADELERDEN BAZILARI: Ada, gelin kuşağının kavisiyle sanki Davut’un üzerine eğilmiş gülümsüyordu.
Gündüz, gülüş gülüşe gelmişlerdi. www.edebiyatfatihi.net
4-Bir eserin yazarı hakkında bilgi sahibi olmamız eseri daha iyi anIamamıza nasıl yardımcı olur? Sözlü olarak ifade ediniz. www.edebiyatfatihi.net
Çünkü bir eser yazarından derin izler taşır.Onun yaşantısının,zihniyetinin izleri eserde yer alır.Bunları bilir isek eseri daha iyi yorumlar ve eserin iletisini daha iyi anlarız.
1. Etkinlik: “Ergenekon Destanı”, “Aşk Mektupları” ve “Eskici Dükkânı” adlı metinleri yapı, tema, dil ve anIatım bakımından karşılaştırarak metinler arasındaki benzerlikleri aşağıdaki tabIoya yazınız.
edebiyatfatihi.net
|
YAPI
|
TEMA
|
DİL VE ANLATIM
|
ERGENEKON DESTANI
|
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur.
|
KAHRAMANLIK
|
Anlaşılır bir dil vardır.
|
AŞK MEKTUPLARI
|
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur
|
AŞK VE HİLE
|
Anlaşılır bir dil vardır
|
ESKİCİ DÜKKANI
|
Olay örgüsü, yer,zaman ve kişiler bulunur
|
MÜCADELE RUHU
|
Anlaşılır bir dil vardır
|
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 163.-164.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 161.-162.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 151.-159.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 148.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 141.-148.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 135.-140.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 127.-132.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 111.-123.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 87.-89.-90.-91.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 83.-86. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 79.-81. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 76.-77. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 73.-74. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 72. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 66.-71 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 61.-65 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 56.-59 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 52.-54. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 50.-51 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 47.-49 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 45.-46 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 44.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 43.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 37.- 38.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 33.- 34.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 32.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 27.-31. Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 26. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 24.-25. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 22.-23. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 19-21 Arası
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 18
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 16 -17
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 14 -15
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 10 -13
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.
0 yorum
LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ