9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 87.-89.-90.-91.Sayfa Cevapları
3. Manzume ve Şiir
Hazırlık
Manzumenin şiirden ayrılan yönlerinin neler olduğunu araştırınız. Elde ettiğiniz bilgileri maddeler hâlinde defterinize yazınız.
Sınıfa kısa hikâyeler, manzumeler ve şiir metinleri getiriniz.
Bir olayın düz yazıyla anlatılması ile şiir diliyle anlatılmasının farkını sözlü olarak ifade ediniz.
Şiir diliyle anlatıldığında şiire özgü olan ahenkli söyleyiş de karşımıza çıkmaktadır.
SAYFA 89
1-Kocakarı ile Ömer” adlı manzum hikâye, belli bir olay etrafında kurulmuştur. Manzumedeki olay örgüsünü belirleyerek aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.
2-Sınıfa getirdiğiniz şiir metinleri ile “Kocakarı ile Ömer” manzumesini karşılaştırarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Manzume ve şiir arasında ahenk, yapı, tema, dil ve ifade biçimi bakımından ne gibi farklılıkların olduğunu belirtiniz.
İkisinde de ahenk unsurları bulunur.Şiirde yapı unsurları yoktur.Her ikisinde tema karşımıza çıkar.İkisi de dizelerle ifade edilir.
b)İncelediğiniz şiir ve manzumenin hangisinde anlatma ve göstermenin, hangisinde bireyselliğin, duygusallığın ve çağrışımın ağırlıklı olarak bulunduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz özelliklerden hareketle şiir ve manzumenin anlatım özellikleri bakımından farkını sözlü olarak ifade ediniz.
Manzumede anlatma ve gösterme şiirde bireysellik,çağrışım ve duygusallık bulunur.Manzume bir olayı şiir şeklinde bizlere sunar.Şiirde ise duyguların ifade edildiğini görürürüz.
c) Sınıfa getirdiğiniz metinler ve “Kocakarı ile Ömer” metnin de kullanılan kavramların anlamlarını, nerede ve nasıl kullanıldıklarını metinlerden örnekler vererek açıklayınız.
Uhrevî:Yani kutsiyet.(Şiir metinlerinde karşımıza çıkabilir.)
sîne:Yani göğüs(Divan şiirinde sık sık kullanılır)
3-. Manzumede anlatılanların düz yazı olarak anlatılıp anlatılamayacağını tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Olay örgüsü olduğundan düz yazı şeklinde anlatılabilir.Bunun yanında şahis kadrosu,mekan ve zaman da yer alır.
4-Okuduğunuz metin, estetik bir kaygıyla mı yoksa öğretici bir kaygıyla mı yazılmıştır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Sanatsal metinler elbetteki estetik bir kaygıyla yazılır fakat manzume geleneğinde öğreticilik yönü de karşımıza çıkar.
5- Okuduğunuz metne bakarak manzumelerin öğretici metin olarak kullanılmaları konusunda neler söyleyebilirsiniz?
Manzumelerin kıssadan hisse vermesi okuyucular için önemlidir.Şiir şeklinde oluşturulan bu hikayelerin öğreticilik yönü bulunabilir.Çünkü hikayelerin okuyucuya iletmek istedikleri bir ana fikir ya da başka bir deyişle vermek istedikleri mesaj vardır.
6-Kocakarı ile Ömer” manzumesinde anlatma ve gösterme; şiirde bireysellik, duygu ve çağrışım önemlidir. Bu bilgiler ışığında “Kocakarı ile Ömer” metnini yorumlayınız.
Söz konusu metinde verilmek istenen bir mesaj vardır.Duygusal bir hikaye anlatmaktadır.Torunları açlıktan kırılan bir ninenin İslam halifesi HZ.Ömer'e sitemleri anlatılmaktadır.Yaşanan bir olayı gündeme getirmiştir Mehmet Akif.Buradan hareketle yöneticilerin gerekirse kapı kapı gezmek suretiyle hizmette bulunmaları gerektiğini anlatmaktadır.
1. Etkinlik: Beğendiğiniz manzumeleri bir deftere toplayarak antoloji oluşturunuz. Sevdiğiniz manzumelerdenbazılarını ezberleyiniz.
Aşağıda Yahya Kemal'e ait bir manzume örneği verilmiştir.
NAZAR -Yahya Kemal Beyatlı
Gece Leylâ'yı ayın on dördü
Koyda tenhâ yıkanırken gördü.
"Kız vücûdun ne güzel böyle açık!
Kız yakından göreyim sâhile çık!"
Baktı etrâfına ürkek ürkek
Dedi: "Tenhâda bu ses nolsa gerek"
"Kız vücûdun sarı güller gibi ter!"
Dedi: "Tenhâda bu ses nolsa gerek?"
Aranırken ayın ölgün sesini
Soğuk ay öptü beyaz ensesini.
Sardı her uzvunu bir ince sızı;
Bu öpüş gül gibi soldurdu kızı.
Soldu günden güne sessiz soldu!
Dediler hep: "Kıza bir hâl oldu!"
Tâ içindendi gelen hıçkırığı
Kalbinin vardı derin bir kırığı.
Yattı bir ses duyuyormuş gibi lâl.
Yattı aylarca devâm ett bu hâl.
Sindi sîmâsına akşam hüznü.
Böyle yastıkda görenler yüzünü
Avuturlarken uzun sözlerle
O susup baktı derin gözlerle.
Evi rüzgâr gibi bir sır gezdi
Herkes endîşeli bir şey sezdi.
Bir sabah söyledi son sözlerini
Yumdu dünyâya elâ gözlerini;
Koptu evden acı bir vâveylâ
Odalar inledi: "Leylâ! Leylâ!"
Geldi köy kızları el bağladılar...
Diz çöküp ağladılar ağladılar!
Nice günler bu şeâmetli ölüm
Oldu çok kimseye bir gizli düğüm;
Nice günler bakarak dalgalara
Dediler: "Uğradı Leylâ nazara!"
Gece Leylâ'yı ayın on dördü
Koyda tenhâ yıkanırken gördü.
"Kız vücûdun ne güzel böyle açık!
Kız yakından göreyim sâhile çık!"
Baktı etrâfına ürkek ürkek
Dedi: "Tenhâda bu ses nolsa gerek"
"Kız vücûdun sarı güller gibi ter!"
Dedi: "Tenhâda bu ses nolsa gerek?"
Aranırken ayın ölgün sesini
Soğuk ay öptü beyaz ensesini.
Sardı her uzvunu bir ince sızı;
Bu öpüş gül gibi soldurdu kızı.
Soldu günden güne sessiz soldu!
Dediler hep: "Kıza bir hâl oldu!"
Tâ içindendi gelen hıçkırığı
Kalbinin vardı derin bir kırığı.
Yattı bir ses duyuyormuş gibi lâl.
Yattı aylarca devâm ett bu hâl.
Sindi sîmâsına akşam hüznü.
Böyle yastıkda görenler yüzünü
Avuturlarken uzun sözlerle
O susup baktı derin gözlerle.
Evi rüzgâr gibi bir sır gezdi
Herkes endîşeli bir şey sezdi.
Bir sabah söyledi son sözlerini
Yumdu dünyâya elâ gözlerini;
Koptu evden acı bir vâveylâ
Odalar inledi: "Leylâ! Leylâ!"
Geldi köy kızları el bağladılar...
Diz çöküp ağladılar ağladılar!
Nice günler bu şeâmetli ölüm
Oldu çok kimseye bir gizli düğüm;
Nice günler bakarak dalgalara
Dediler: "Uğradı Leylâ nazara!"
SAYFA 90
2-Etkinlik: İki gruba ayrılınız. 1. grup “Kocakarı ile Ömer” metnini, 2. grup ise “Bu Vatan Kimin?” adlı metni ses, ritim, yapı, anlam ve gerçeklik yönlerinden incelesin. Ortaya çıkan sonuçları karşılaştırarak manzume ve şiir arasındaki benzer ve farklı yönleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
1.GRUP:KOCA KARI VE ÖMER
Ritm aruzla sağlanmıştır.Nazım birimi benttir.Manzumenin iletmek istediği bir mesaj vardır.Gerçek bir olaydan yola çıkılmıştır.
2.GRUP:BU VATAN KİMİN
Ritm hece ölçüsüyle sağlanmıştır.Nazım birimi dörtlüktür.Teması Vatan Sevgisidir.Vatanla ilgili samimi duyguları dile getirmek bu duyguları hissettirmek amacıyla yazılmıştır.
3-Etkinlik: a) Aşağıdaki ifadelerin hangi metinle ilgili olduğunu tablodan işaretleyiniz. Bu işaretlemeleri ya parken tablodaki ifadelerle ilgili olarak şiir metinlerinde yer alan özellikleri belirleyiniz.
1.M 2.M 3.M 4.M 5.M
• Şiirde aşk, sevgi, hüzün, keder gibi duygular; coşkulu bir tarzda işlenmiştir. (lirik şiir)
| X | ||||
• Şiirde bir kişi veya toplum, alaylı bir dille, ince bir üslupla yerilmiştir. (satirik şiir)
|
X
| ||||
• Şiirde kahramanlık konusu, destansı bir üslupla ele alınmıştır. (epik şiir)
|
X
| ||||
• Şiirde öğretme, ders verme amacı güdülmüştür. (didaktik şiir)
|
X
| ||||
• Şiirde doğa, köy, yayla, kır yaşantısının güzellikleri ve bu güzelliklerin insanda oluşturduğu duygular ele alınmıştır. (pastoral şiir)
|
X
|
b)Bu bölümdeki şiirleri gözden geçirerek lirik, epik, dramatik, satirik, pastoral anlatımların şiirlere etkisini açıklayınız.
Bu anlatımlar şiirin temasının ortaya çıkmasına ve hissettirmek istediklerine katkıda bulunmaktadır.
SAYFA 91
1-“Kocakarı ile Ömer” adlı metinde anlamın zaman zaman bir dizede bitmediğini, birkaç dizede tamamlandığını görüyoruz. Buna örnekler bulunuz. Bu durumun sebeplerini açıklayınız
— Sen almasan acaba kim gelip de senden iyi,
— İdâre eyleyecek düştüğün bu ma’rekeyi? dizelerinde anlam tek dizede tamamlanmamıştır.
Manzume geleneği bir olayı anlattığından bazen anlam tek dizede tamamlanmayıp diğer dizelere de sarkabilmektedir.
2-“Kocakarı ile Ömer” manzumesinde anlatılan hikâyenin yaşanmış ya da yaşanabilecek bir olay olup olamayacağını sebepleri ile birlikte sözlü olarak ifade ediniz.
Manzumelerde gerçek ya da gerçeğe yakın olaylar anlatılmaktadır.Söz konusu manzumedeki olay HZ.Ömer zamanında yaşanmış bir olaydır.
3-“Kocakarı ile Ömer” metnini “Ayrılığın Ardından Duyulan” şiiri ile yapı, ritim ahenk, dil, anlam ve gerçeklik bakımından karşılaştırarak iki metin arasındaki benzerlik ve farklılıkları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
Koca Karı ve Ömer:Nazım birimi benttir,ritm aruzla sağlanmıştır.Mesnevi şeklinde kafiyelenmiştir.Kafiye ve redifler kullanılmıştır.Ağır bir dil kullanılmıştır.Gerçek bir olay anlatılmaktadır.
Ayrılığın Ardından Duyulan:Nazım birimi benttir.İki birim bulunur.Serbest ölçüyle yazılmıştır.Ahenk vurgu ve tonlama ile sağlanmıştır.Dil sade ve anlaşılırdır.Aşk teması işlenmiştir.
4-Etkinlik: Mehmet Âkif Ersoy’un “Kocakarı ile Ömer” manzumesini, Hz. Ömer’in çadıra geldiği bölüme kadar kendi cümlelerinizle defterinize yazınız. Sizin anlatımınızla şairin anlatımı arasındaki belirgin farklılıklar nelerdir? Anlatımdaki bu farklılıkların sebeplerini açıklayınız.
Abbas soğuk ve karanlık bir gecede evden çıkar. Issız yollarda kendisinden başka kimse olmadığını tahmin eden Abbas o anda heykel gibi bir çöl arabını görür ve bu yabancıyla selamlaştıktan sonra o kişinin Ömer olduğunu fark eder. Derken Ömer Abbas ile Medine sokaklarını dolaşmaya başlar. Her evi ve her kapıyı yokladıktan sonra, şehir dışı mahallelere gelirler ve orada bir çadır ilişir gözlerine.
Şair ahenge kafiyeye ve ritme dikkat ederek yazdığından belirgin bir farklılık ortaya çıkmaktadır.
A. Aşağıdaki soruyu sözlü olarak cevaplayınız.
• Bu bölümde incelediğiniz metinleri dikkate alarak manzume ile şiir arasındaki benzerliklerin neler olduğunu sözlü olarak ifade ediniz.
Ritm ve ahenk unsurlarının kullanılması,dize anlayışının var olması,ölçülü olarak yazılması manzume ve şiir arasındaki benzerliklerdir.
B)Aşağıdaki cümlelerde yer alan bilgilerin doğru olup olmadığını belirleyerek uygun seçeneği işaretleyiniz.
• Manzumede anlatma ve gösterme; şiirde ise bireysellik, duygu ve çağrışım ön plandadır.
Doğru (D ) - Yanlış ( )
• Manzume ile şiir arasında ses, ritim, yapı, anlam ve gerçeklik yönlerinden fark yoktur
Doğru ( ) - Yanlış (Y )
• Manzumeler bir olay örgüsü etrafında şekillenir. Doğru (D ) - Yanlış ( )
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruyu cevaplayınız.
1. Kaman civarına bahar gelince Yıkılır ovadan yörük çadırları,
Yücesinde pare pare duman tutmuş
Düldül Dağ'ın yaylasında mekân kurulur.
Hoş gelmişsin ilkbahar!
Nisan ayı içinde donanır dağlar,
Donanır yeşilinden, alından Bu dizelerde aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A)Lirik B) Pastoral C) Epik D)Didaktik E) Dramati
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 163.-164.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 161.-162.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 151.-159.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 148.Sayfa Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 141.-148.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 135.-140.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 127.-132.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 111.-123.Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 87.-89.-90.-91.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 83.-86. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 79.-81. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 76.-77. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 73.-74. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 72. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 66.-71 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 61.-65 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 56.-59 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 52.-54. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 50.-51 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 47.-49 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 45.-46 Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 44.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 43.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 37.- 38.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 33.- 34.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 32.Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 27.-31. Sayfa Arası Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 26. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 24.-25. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 22.-23. Sayfa Cevapları
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 19-21 Arası
- [04] 9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Cevapları Sayfa 18
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 16 -17
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 14 -15
- [04] 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları Cevapları Sayfa 10 -13
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.
0 yorum
LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ