9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 61.-65 Sayfa Cevapları
TÜM SINIFLARA AİT DERS ve ÇALIŞMA KİTAPLARI CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ

Sayfa 61

5)
Metin
 Ritim özellikleri
Sen Varsın
Uyak ve rediflerle ritim sağlanmıştır.
11’li hece ölçüsüyle söylenmiştir.
Şiirde genellikle tam uyak vardır.
Uyak düzeni abab/cccb/dddb şekilndedir.
Koşuk
Uyak ve rediflerle ritim sağlanmıştır.
8’li hece ölçüsüyle söylenmiştir.
Şiirde genellikle yarım uyak vardır.
Uyak düzeni aaab/cccb/dddb şekilndedir.
Gazel
Uyak ve rediflerle sağlanmıştır.
İç kafiyeye yer verilmiştir.
Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Zengin uyak kullanılmıştır.
Uyak düzeni aa,ba,ca şekilndedir.
6)
Şiir
Teması
Söyleyiş özelliği
Kahramanlık
Kahramanlık
Cesur, korkusuz, kendinden emin ve özgüven sahibi biri insanın seslenişi sezilmektedir.
Koşuk
Yiğitlik
Savaşa hazırlık yapan kararlı ve cesur bir insanın ifadeleri vardır.
Gazel
Sevgiliden şikayet
Aşıkane bir söyleyiş vardır. Sevgiliyle konuşan, ona sitem eden, dertli bir aşığın ifadeleri şiire hakimdir.

7.Etkinlik

Redif
Kafiye
İç kafiye
Aliterasyon
Asonans
Kaldırımlar
X
X
X
X
X
Ölümden Sonra
X
X
X
X
Ahu Gözlüm
X
X
X
X
X
Ekmek ve Yıldızlar
Kahramanlık
X
X
X
X
Sen Varsın
X
X
X
X
Koşuk
X
X
X
X
Gazel (Baki)
X
X
X
X
X

Sayfa 62

1)tılsımlı bir uykudan, sarmış, serpilen, büyülenmiş bir ceylan, bakıyor, dökülüyor, yumuşak aydınlık, siner, gıcırdıyor, kuru
3)Şiirde anlam bütünlüğü dizeler ve dörtlüklerin uyumlu bir şekilde sıralanması ve ritim öğelerinin kullanılmasıyla oluşmuştur.
4)Şiirde “havuz, dolap, sarmaşıklar, böcekler, masa, sürahi, bardak, deniz, öğle vakti vb.” unsurlar dış dünyaya ait unsurlardır. Şair bu unsurları dış dünyada görüldüğü gibi değil kendi iç dünyasında yeniden anlamlandırılıp sezgilerle dile getirmektedir.
5)”Rüyası ömrümüzün çünkü eşyaya siner.” Sözünde şiirin temel düşüncesi olan “dış dünyayı kendi sezgileriyle ifade etmek” anlamı vardır. Bir şair, dış dünyayı bir bilim insanı gibi görmez.

Sayfa 63

1.Etkinlik

İstanbul’u anlatan şiirlerde şairlerin İstanbul’la ilgili farklı duyguları yer almaktadır. Bu şiirlerin hiçbirinde İstanbul şehri bir belgesel ya da öğretici bir üslup olarak yer almaz. Tümünde İstanbul’la ilgili izlenimler ve sezgiler vardır. Her şair, kendi iç dünyasında şekillenen İstanbul’u anlatır.

Sayfa 64-65

Gazel(Gazel 3)
Kaside
Koçaklama
Koşma
Hikaye
Şiir dili
Süslü, sanatlı, ağır fakat akıcı bir dili vardır.
Süslü, sanatlı, ağır fakat akıcı bir dili vardır.
Açık, sade, akıcı bir dili vardır.
Açık, sade, akıcı bir dili vardır.
Açık, sade, akıcı bir dili vardır.
Zihniyet
Bireysel bir duyarlılık dile getirilmiştir. Aşk ve sevgili her şeyden üstün tutulmuştur.
Divan şiirinin klasik bir örneği olarak aşkın verdiği elemden yakınma vardır.
Halka zulmeden dönemin beylerine bir isyan ve meydan okuma vardır.
Sevgilinin kalbini kazanma amacı vardır. Çöl, saz, söz gibi ifadeler halktan kişilerin duygularını yansıtır.
Modern şiir geleneğinin yapı özelliklerine sahiptir. Şair, vatan sevgisini aşk temasıyla zenginleştirip serbest şiirinden faydalanarak yazmıştır.
Yapı
Beyit
Beyit
Dörtlük
Dörtlük
Dörtlük birimiyle yazılmıştır.
Ahenk unsurları
Uyak, redif, aliterasyon ve asonanslarla ahenk sağlanmış, aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Uyak, redif, aliterasyon ve asonanslarla ahenk sağlanmış, aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Uyak ve rediflerle ahenk sağlanmış, 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır.
Uyak ve rediflerle ahenk sağlanmış, 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır
Düzenli olmasa da uyak kullanılmıştır. Her dörtlüğün son dizesinde “biraz” redifi vardır, serbest ölçü ile yazılmıştır.
Gerçeklik
Aşk, sevgilinin güzelliği gibi duygusal gerçeklik dile getirilmiştir.
Aşktan şikayet dile getirilmiştir.
Dönemin haksızlıkları dile getirilmiştir.
Aşk ve sevgiliye duygularını açma söz konusudur.
Ülkenin yoksunlukları ve güzelliği ele alınmıştır.
Anlam
Aşk
Aşktan şikayet
Yiğitlik
Aşk
Vatan sevgisi
7)Canım İstanbul şiirinde  şair İstanbul sevgisini anlatırken soyut ve mecazlı kavramlara sıkça yer vermiştir. İstanbul’u ruhunun derinliklerinde hissetmektedir.
8)Bir Başka Tepeden adlı şiir edebi bir metin, haber yazısı ve coğrafya metni ise öğretici metinlerdir.
Gözlerin Adlı şiirinin ahenk ve yapı özellikler;
Redif
Uyak
1.Dörtlük
-arar
-dalar gözlerin
-sorar
-Salan gözlerin
-r
Gözlerin
Ra(tam uyak)
Alan(zengin uyak)
2.Dörtlük
-peyker
-döker
-çöker
-kalan gözlerin
Gözlerin
Ker(zengin uyak)
Alan(zengin uyak)
3.Dörtlük
-erir
-gösterir
-verir
-alan gözlerin
-r-
Gözlerin
Eri(zengin uyak)
Alan(zengin uyak)
4.Dörtlük
-varı
-esrarı
-baharı
-çalan gözlerin
Gözlerin
Ar(tam uyak)
Alan(zengin uyak)
5.Dörtlük
-şeyler
-eyler
-söyler
-yalan gözlerin
Gözlerin
Ler(zengin uyak)
Alan(zengin uyak)
Nazım birimi: dörtlük
Birim sayısı: 5
Ölçüsü: 11’li hece ölçüsü
Nazım şekli: Modern şiir (koşma biçiminde uyaklanmış)
Uyak şeması: abab, cccb, dddb, eeeb, fffb
Aliterasyon: Şiirin genelinde “r” aliterasyonu dikkat çekmektedir.
ekoyay edebiyat 9.sınıf ile ilgili görsel sonucu

Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.

, ,

0 yorum

LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ

d. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Popüler Yayınlar