9. Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 127.-132.Sayfa Arası Cevapları
TÜM SINIFLARA AİT DERS ve ÇALIŞMA KİTAPLARI CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ

Sayfa 127

Hazırlık

Sanat metinlerini okumak, insanın duygu, düşünce ve hayal dünyasına yeni ufuklar açar. Öğretici metinleri okumanın amacı yalnızca bilgi edinmek ve kafamızdaki sorulara yanıt aramaktır.

Ekoyay Yayınları 9. Sınıf Türk Edebiyatı Cevapları Sayfa 130

İnceleme

1.Metin-Kösedağı

1)Masalın söylendiği dönemde beyler toplumun itibar sahibi kişileridir. Onların yanında çalışmak, insanlar için çok önemli bir başarı sayılır. Koyun, keçi, sığır gibi hayvanlar önemli geçim kaynaklarıdır
2)Kösedağı masalının olay örgüsü;
Türkmen Beyi’nin güvenilir ve akıllı bir kahya bulmaya karar vermesi
Bir kösenin bu işe talip olması
 Türkmen Beyi’nin bu köseye koyun vermesi, kırk gün sonra bu koyunla birlikte bir kürk, bir deri ve bir koyun değerinde parayı getirmesini istemesi
Köse’nin bu işe bir anlam veremeyip düşünmesi
3)
Köse
Akıllı, kurnaz ve idealleri uğruna çaba gösteren bir insandır.
Ese
İyi niyetli fakat fazla zeki olmayan bir insandır.
Ese Kızı
Çok zeki ve ileri görüşlü, hisleri güçlü bir kızdır.
Türkmen Beyi
Dürüstlüğe, doğruluğa, akla ve cesarete önem veren cömert bir beydir.
4)Metinde zaman unsuruna değinilmemiştir yani olayların ne zaman geçtiği belli değildir. Kırk gün, kırk gün kırk gece masallarda karşımıza çıkan klişeleşmiş söz kalıplarıdır.
Metinde mekan olarak Türkmen Beyi’nin konağı ve Ese’nin köyü ön plana çıkar ancak bu mekanların özellikleri hakkında pek açıklama yapılmamıştır.
5)Masalın teması “Akıl, akıldan üstündür.”
6)Metinde masala özgü nitelikler:
Metnin bir tekerlemeyle başlaması ve bir tekerlemeyle bitmesi
Anlatımda “-miş”li geçmiş zaman cümlelerinin kullanılması
Bazı olayların ve kişilerin bazı özelliklerinin abartılması
Olayların geçtiği zamanın belli olmaması
“Az gitmiş, uz gitmiş, dere tepe düz gitmiş”, “böyleyken böyle” gibi masallara özgü klişe sözlerin kullanılması
8)Metnin yazarı belli değildir. Masallar anonim metinlerdir. Bu masalı derleyen ve yazıya aktaran araştırmacı yazar Eflatun Cem Güney’dir.
10)Metin öğretmeyi değil, insana özgü bir duygu ve düşünceyi kurmaca olay ve kişilerle önemli kılmak, insanları düşündürmek ve onlara bir ders vermek amacıyla düzenlenmiştir.
11)Masalda bu ifadelerin en önemli rolü, anlatıma akıcılık kazandırmaktır.
12)Masal hakkında bilgi almak için tıklayınız.

2.Metin- Göç Destanı

Ekoyay Yayınları 9. Sınıf Türk Edebiyatı Cevapları Sayfa 132

1)Bu metinden hareketle sözü edilen dönemde Türklerin yaradılışı ile çoğalışı ile ilgili inanışlar dikkat çekiyor.
2)Destanın teması “göç”tür.
3)Göç destanının yapı unsurları:
Olay: Türklerin yurtlarından göç etmesi
Kişiler: Ağaçtan çıkan beş çocuk, Hakan, Galı Tekin, Kiu Lien (Prens), Trük milleti ve Çinliler
Mekan: Metinde Orta Asya’da Çin ülkesi ile komşu olan Uygur bölgesi ana mekandır.
Zaman: Metinde anlatılan olayların ne zaman geçtiği belirtilmemiştir.
4)Masalda çocukların kolaylıkla anlayabileceği bir dil kullanılır. Tekerlemeler ve klişe sözlere yer verilir.
69Okuduğumuz metin olağanüstü nitelikler taşımaktadır.
7)Destan, Uygurlar döneminde ortaya çıkmış olabilir. (8.yy.)

2.Etkinlik

Doğal destanlar ile yapma destanlar arasındaki farklar için tıklayınız.

3.Metin (Halk hikayesi)- Aşık Garip ile Şah Sanem Hikayesi

ekoyay edebiyat 9.sınıf ile ilgili görsel sonucu
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.

, ,

0 yorum

LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ

d. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Popüler Yayınlar