9.Sınıf Türk Edebiyatı Ekoyay Yayınları 66.-71 Sayfa Cevapları
TÜM SINIFLARA AİT DERS ve ÇALIŞMA KİTAPLARI CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ

Sayfa 66

2.Etkinlik

a)
Halk şiiri: koçaklama, koşma ,koşma
Divan şiiri: gazel ,kaside, gazel
Modern şiir: hikaye
Serbest şiir: Tren Sesi, Gözlerin
Saf şiir: Ses
b)Halk şiiri, divan şiiri, modern şiir, serbest şiir ve saf şiir gibi anlayışlarının her birinin kendine ait bir şiir geleneği vardır.

Sayfa 67

Redif
Uyak
1.Bent
-eder
-ömrün
-cevher
-bugün
-gider
Redif yok
Er(tam uyak)
Ün(tam uyak)
2.Bent
-ne var
-yüz
-halkalar
-görünürsünüz
-aynalar
Redif yok
Ar(tam uyak)
Üz(tam uyak)
3.Bent
-insan
-baksam ben değilim
-heyecan
-adam ben değilim
-yalan
Ben değilim
An(tam uyak)
Am(tam uyak)
4.Bent
-aşkımız
-gelir
-başladığımız
-bir bir
-yalnızlığımız
-ımız
İr(tam uyak)
5.Bent
-varmış
-sert olduğunu
-yakarmış
-dert olduğunu
-anlarmış
-mış
Olduğunu
Ar(tam uyak)
Ert(zengin uyak)
6.Bent
-sonbahar
-benimsediğim
-kuşlar
-ölen kim
-tarumar
Redif yok
Ar(tam uyak)
İm(tam uyak)
7. Bent
-başında
-uyanamadın olacak
-yaşında
-saltanatın olacak
-taşında
-ında
Olacak
-aş(tam uyak)
-ın(tam Uyak)
Nazım birimi: bent(beşlik)
Birim sayısı: 7
Ölçüsü: 11’li hece ölçüsü
Nazım şekli: saf şiir(koşma biçiminde uyaklanmıştır.)
Uyak şeması: ababa, cdcdc, efefe …
Ahenk özellikleri: Şiirde ahenk uyak, redif ve hece ölçüsüyle sağlanmıştır. Her bendin 1,3, ve 5. Dizeleri kendi arasında uyaklıdır.
Şiirin dil ve anlatım özellikleri:
1.Bent: Dante, İtalyan bir şairdir. Şair, kendini Dante’ye benzetmiştir. Dante, şairi etkilemiştir. Şair otuz beş yaşı hayatın yarısı olarak kabul ediyor.
2.Bent: Şair, yüzündeki değişikliği aynaya bakarak fark ediyor.
3.Bent: Şair artık yavaş yavaş yaşlandığının farkındadır.
4.Bent: Bu dizelerde diğer dizelerde olduğu gibi yalnızlıktan bahsediyor.
5.Bent: Gökyüzünün rengi mavidir. Mavi insanda özgürlüğü, huzuru,  mutluluğu ifade eden bir renktir.
6.Bent: Ayvanın sarı, narın kırmızı olduğunu fark etmesi, hayatın gerçekleriyle yüzleştiğini gösteriyor.
7.Bent: Şair, ölüm karşısında kaygılı ve çaresizdir. Bir gün öleceğini kabullenemese de bu gerçeği saygıyla karşılar.
Şiirdeki Edebi Sanatlar:
Dante gibi ortasındayız ömrün: Telmih, teşbih
Delikanlı çağımızdaki cevher: İstiare
Gözünün yaşına bakmadan gider: İktibas (deyim alıntılanmıştır.)
Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?: Tecahül-i arif, istifham
Benim mi Allah’ım çizgili yüz?: Tecahül-i arif, istifham
Neden böyle düşman görünürsünüz, Yıllar yılı dost bildiğin aynalar: İstifham, tezat
Su insanı boğar, ateş yakarmış: Tecahül-i Arif
Ne dönüp duruyor havada kuşlar?: İstifham
Nerden çıktı bu cenaze? Ölen kim?: İstifham
Bu kaçıncı bahçe gördüm tarumar?: İstifham, istiare
Şiir, saf şiir geleneğine göre yazılmıştır.
Şiirdeki birimlerin anlamını birleştirirsek “ölüm” teması ortaya çıkar.

Sayfa 68

2.Etkinlik

Şair, ölüm gerçeğini her bentte farklı bir yönüyle ele almak için şiiri bentlere bölmüştür. Bentlerde dile getirilen duygu ve düşüncelerin ortak paydası, yaşlanma ve ölüm kaygısıdır.

3.Etkinlik

5)Şiirde bulunan yeni ve farklı anlamlar şairin iç dünyasından ve hayal aleminden gelmektedir.
6)”Otuz Beş Yaş” şiirinde her parça ortak bir anlam etrafında şekillenmiştir. Ölüm teması bütün bentlerde işlenerek parça-bütün ilişkisi gerçekleşmiştir.

Sayfa 69

1.2)Mehmet Emin Yurdakul Kurtuluş Savaşı yıllarında yaşamış, bu dönemde yaşanan büyük sıkıntılara, yapılan savaşlara tanık olmuştur. Türk milletinin ulusal mücadelesini şiirleriyle desteklemiştir. Cenge Giderken şiirinde de Türk askerinin cesaretini ve iman gücünü anlatmıştır.

Sayfa 70

3)Yurdum adlı şiirden hareketle Cahit Külebi’nin 1917’de doğduğunu, çocukluk hatıralarını unutamadığını, aile büyüklerinden bazılarının savaşta şehit düştüklerini anlamaktayız.
4)İstiklal Marşı’mızda genellikle tarihimizden, atalarımızdan gelen bir kahramanlık ve manevi güç anlatılmaktadır. Şair, o dönemdeki gençlere bu manevi gücü hatırlatarak Milli Mücadelenin sanıldığı kadar zor olmayacağını hatırlatmış ve moral vermiştir.
5)Dadaloğlu’nun Adana-Kozan yöresindeki Avşar boyuna mensup olduğu, göçebe bir hayat yaşadığı, o dönemde atların önemli bir ulaşım aracı olduğu, kılıç ve mızraklarla savaşıldığı ve mevcut devlet yönetimiyle mücadele halinde olunduğu anlaşılmaktadır.
6)Verilen şiirlerden ilki Dadaloğlu’na, ikincisi Cahit Külebi’ye aittir. Şiirlerin anlamına, konusuna ve kullanılan dilin özelliklerine bakarak bu sonuca ulaşabiliriz.

Sayfa 71

Anlama Yorumlama

1)Doğan güne hükmüm geçmez, çünkü zamanı durdurmak mümkün değil. Biz istesek de istemesek de zaman hızla akıp gidiyor. İçinde bulunduğumuz bu acı gerçeği kimse anlamıyor, öleceğim günü şimdiden düşünüyorum.

3.Etkinlik

Paragraf cümlelerden, şiir ise dizelerden oluşur. İkisinde de kelimelerin anlam değerleri vardır.
3)Bu söz, şiirin ne anlatmak istediğini tam olarak anlamanın mümkün olmadığını anlatmaktadır. Şiir, gerçek anlamını sahibinin yani şairin hafızasında ve hayal dünyasında bulabilir.
4)Şiiri ezberlemek daha kolaydır. Çünkü şiiri oluşturan dizelerde ses benzerlikleri ezberlemeyi kolaylaştırır.
5)Şiir, gerçek olmayanı terennüm eder. Çünkü şair gerçeğin kendisini değil, gerçeğin kendisinde bıraktığı etkilenmeleri anlatır.
6)Şiir imge ve sanatlarla kurulu bir anlatım türüdür. İmge ve sanatların en önemli özelliği herkeste farklı bir duygu ve düşünceye yol açmasıdır.
7)her şair, belli bir şiir geleneğini takip eder. Her şiir geleneği belli yapıları sürdürür.

ekoyay edebiyat 9.sınıf ile ilgili görsel sonucu
Yasal Uyarı: Yayınlanan yazıların ve haberlerin tüm hakları calisma-derskitabicevaplari.com'a aittir.

, ,

0 yorum

LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ

d. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Popüler Yayınlar